vineri, 9 mai 2014

Te urăsc gândindu-mă că nu mă poţi iubi şi tu, dar te iubesc, România!


Trăirile pe care le am zilele acestea sunt asemenea celor din faţa unei despărţiri iminente. Mă doare... mă întorc pe toate părţile şi pe fiecare parte mă ard bine, ca pe un proţap în care dorul şi iubirea sunt nişte flăcări nemiloase. Despărţirea de România e mai grea decât a fost când am decis să fac pasul. Şi, da, plec din ţara...Aşa cum au făcut-o atâţia oameni importanţi pentru viaţa mea.

  De ce? Pai, să povestesc cum s-a întâmplat.

  Ani mulţi, am sperat, cu disperarea unei mame care îşi pierde copilul, că România va face paşi către evoluţie, dar am avut ghinion, ghinionul de a lucra în locul în care veştile proaste ajung cu viteza neregulamentară, iar cele bune veneau la pachet cu "e discutabil". M-a pus Sfântul să citesc, să vreau să evoluez, să visez, să mă preţuiesc, să am pretenţii şi să aştept în hora mea oameni de calitate. Mare greşeală! Ignoranţa mi-ar fi hrănit fercirea, dar m-am ambiţionat sa-l iau pe "se poate" în braţe si l-am ţinut atât de strâns încât a făcut poc...şi am explodat cu el...
 
  Ultimii ani din viaţă i-am petrecut crezând, sincer, că dacă vrei, poţi. Nu a fost ca-n planul meu boem cu accente de idealism. M-am lovit cu regularitate de un sistem imatur şi bolnăvicios, de principiul ciolanului cel mare şi de o răutate izvorâtă din neajunsuri şi egoism prostesc. Mi-am repetat robotic în minte că orice este posibil, chiar şi o Românie civilizată şi responsabilă, dar după un deceniu de aşteptări, am depus armele.

 Sunt jurnalist, îmi respect breasla, dar mă doare să văd că în aceeaşi oală sunt şi cei care cred că Bianca sau Pamela sunt subiecte de interes naţional. Mă uitam într-o zi la tv, o ştire economică de mare importanţă, când transmisiunea este spartă de declaraţia Oanei Zăvoreanu despre divorţ... Ok, nu vreau să  jignesc jurnaliştii specializaţi pe tabloid, nici pe Bianca, dar vreau să cred că doar atunci când nu vom mai oferi asemenea modele, generaţiile care vin se vor îndrepta spre alte valori.

  In cea de a doua mea casă, redacţia, în fiecare zi se primesc comunicate, buletine de presă, etc...şi, în fiecare zi, educaţia, inconstienţa şi prostia îşi spun cuvântul. La emisiunile pe care le moderam ajungeau fel de fel de oameni...unii mai mari, alţii mai mici şi mulţi minusculi, şi, da, minusculii fac audienţă. 

  In centru, pe Calea Bucureşti, după prima căldură, ţi se întinde, ca-n poveste, un covor, din pacate, de coji de seminţe. Stiu cam toate manelele, şi culmea, mă caută ele pe mine, cântă sub geam din portbagaje cu subwoofere mari sau de la vecinii care ţin dieta disociată, zilnic grătar şi voie bună.

  Agresiunea în trafic e naturală, poliţia ridică din umeri, şi aşa sunt puţini, cu uscături multe şi cam sătui să spună în scris că pe trecerea de pietoni trec oameni, că alcoolul nu e prieten cu volanul, ca viteza ucide.

  In politica, lucrurile sunt clare...cei care intră din convingeri puternice, se convig repede ca nu au loc de aplaudacii orientaţi bine. E drept, am câţiva prieteni care îşi fac bine treaba, dar sunt caţiva doar.  Feţele triste, oamenii satui de aşteptare, ignoranţii şi superficialii sunt decorul general. Şi mai sunt câţiva rătăciţi care trăiesc să construiască o lume mai bună, da, acei nebuni care umblă pe jos ca să ii inveţe pe semeni puterea îmbrăţişării, zâmbetului, implicarii...frumoşii ciudaţi de care imi va fi dor.

  In afaceri reuşesc adaptaţii, cei cu strategii neortodoxe şi  cei care lasă totul pentru un cont frumos, restul asistă la cum le ies peri albi în timpul cozilor de la Finanţe... Însă, cunosc şi oameni care luptă şi reuşesc, dar preţul e greu de estimat, pentru că ţara mea mama funcţionează şchiopătând atât ca sistem , cât şi ca resursă umană, dar, deh, România e plină de români formaţi după chipul şi asemănarea sa..

Oamenii frumoşi şi bogaţi în simţiri aşteaptă în tăcere sau îşi blochează comunicarea cu acea parte urâtă a societăţii. Copiii noştri geniali îşi fac drum către alte tărâmuri mai civilizate, unde există o scară reală a valorilor. Artiştii nostri valoroşi ies ocazional la vedere, atunci când pseudoartiştii sunt prea ocupaţi să facă bani, unii cântă în trei concerte pe zi :(. Scriitorii noştri de excepţie sunt valori naţionale doar postmortem, actorii noştri iubiţi sunt umiliţi în piaţa publică de nişte guvernanţi semidocţi(si sunt draguţă), părinţii nostri îşi aşteaptă pensiile de 400 de lei ca să îşi cumpere medicamente de 500, salariile sunt o jignire pentru orice om care crede că merită să trăiască, sistemul asigurărilor sociale e ocupat permanent cu remanierea, învăţamântul experimentează de 25 de ani formule noi, toate "inovatoare". 

As putea sa scriu zeci de pagini fără oprire, dar strigătul meu va fi unul care va ajunge în acelaşi coş cu al altor fugari. Şi oricum, lectura multă e otravă curată.

  Nu pot să plec înainte de a-i transmite României că sper ca tot ce-am adunat negativ despre ea sa-mi fie contrazis...măcar, într-o buna zi...

  Las în urma oameni minunaţi, pe care ii iubesc sincer, las în urmă un dor imens de ţară, dar nu de ţara politicienilor mocirliţi mereu ca după inundaţii, ci de ţara  valorilor, o ţară a Brătienilor, a lui Maniu si a altor eroi cu sau fără nume, o ţară a poeziei de excepţie, o ţară a bogăţiilor care te vindecă şi te hrănesc. Las aici, acasă la mine, iubiţi părinţi şi rude, prieteni cum rar gaseşti pe Pământ, comori pe care unii se fac că nu le văd şi, bineinţeles, speranţa că într-o zi ceva se va schimba. 

  Te iubesc, România, şi, te urăsc gândindu-mă că nu ne poţi iubi şi tu!

 Iar pentru voi, luptători glorioşi, cei care rămâneţi neînvinşi aici, am cele mai calde gânduri şi respectul pe care-l meritaţi. Poate de la distanţa voi fi mai utilă decât am reuşit să fiu în anii mei de implicare nebună.

5 comentarii:

  1. Buna Ana,

    Incerc sa scriu un comentariu, dar pana acum l-am sters de cateva ori. Nu e prea usor sa iti gasesti cuvintele in fata unor cuvinte care te arunca si mai mult in prapastia indeciziei. Pe mine. Pe tine sper ca te ajuta sa pleci linistita spre o lume cu siguranta mai curata. Si mai deschisa. De ce ma nelinistesc cuvintele tale? Pentru ca eu am plecat acum 2 ani si imi e un dor nebun. De el. De ei. De mine. De ceea ce eram. Aici e greu sa fii tu. Rapiditatea lor, indiferenta, individualismul, singuratatea te fac sa uiti ca de Paste erai in curtea bunicilor, ca de 1 mai numarai ultimii lei pentru benzina, ca de Craciun iti luai de fiecare data un telefon nou "la promotie". Nu, cu siguranta nu e asta fericirea. E doar un dor care ma face sa gandesc gresit.

    Dar ma doare ca tu pleci, cand tu si cei pe care ii apreciez erati un motiv bun pentru mine sa ma intorc. Si totusi, e atat de greu sa iubesti o tara atat de mizerabila. De fiecare data cand ma intorc pentru cateva saptamani imi e tot mai greu sa ma regasesc, sa ma adaptez. Oare cum o sa fie viata mea daca ma intorc? Si oare cum o sa fie daca nu ma intorc?

    Cat despre tine, nu regreta decizia. Stiu, ma contrazic, dar stiu ca vei fi la fel de minunata in orice alta parte. Sper sa nu te sperie cuvintele mele, nu ne-am intalnit decat de cateva ori cand am facut practica, dar gandurile tale mi-au facut mereu bine. Iar acum cateva zile mi-am amintit de articolul tau cand ai scris despre casatoria fratelui tau. Si eu simt ce ai simtit tu in acel moment. E dur, dar e frumos sa ii vedem cum cresc.

    Iar am amestecat toate cuvintele. Dar nu si acum pe final cand vreau sa iti urez mult succes, curaj si fericire:) Stiu ca o citesc doar ganduri optimiste:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Florentina, prin redactiile in care am lucrat au venit multi tineri care visau sa devina jurnalisti, iar tu ai fost dintre cei pe care ii asteptam sa se intoarca. Imi amintesc ca te-am contactat, prin Mario, cand stiam ca te vei intoarce. Dar, cum ma asteptam, ai ramas acolo. E normal, stiu ca neajunsurile Romaniei au devenit pentru noi o forma de fericire, insa, pentru ca mereu este un insa, vine un moment cand iti dai seama ca bucuriile din tara te ajuta limitat...si vrei mai mult. Dorul si fericirea revederii sunt atat de frumoase. Multumesc pentru gandurile bune si iti doresc sa gasesti implinirea oriunde te-ai afla! Te pup

    RăspundețiȘtergere
  3. Florentina, ai scris "Aici e greu sa fii tu". De ce? Eu de cand am plecat pot sa fiu cat mai eu. Totul tine de imaginea si psihicul pe care ti-l formezi cand alegi sa pleci si... depinde si ceea ce cauti. Eu am cautat o casa pe care Romania nu a putut sa mi-o ofere. Imi pare rau de prietenii pe care i-am lasat in tara? Normal. Noroc cu internetul asta. Cum am spus, totul tine de cum se formeaza in mintea ta aceasta "noua viata". Daca regreti si ai acest regret fixat, mereu te vei gandi si vei avea acel "daca". Nu stiu cum ii Franta dar, eu am asteptat de mult plecarea si, am gasit casa pe care o cautam si o asteptam. Toti romanii se plang aici, de exemplu, ca nu au nonstopuri sau ca duminica is inchise toate magazinele. Asa este normal, anormal este ce este in tara. Repet, totul tine de ceea ce cauti si ce vrei. Daca doar banii sunt motivul plecarii, da, mereu vei avea regrete si vei compara.

    Fain articol si... felicitari pentru decizia de a pleca, Ana. Te tragea mult in jos Romania.

    Cu parere de rau o spun dar, nu de putine ori imi pare rau ca m-am nascut in Romania. Cu toate astea, doar prezentul conteaza si ce faci cu el so... succes si spor in ale voastre :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Adevarate vorbe, dar sa stii ca nici afara nu-s cainii cu colaci in coada. Eu sunt plecata de aproape 2 ani si mi-e un dor nebun de tara, numar zilele pana in august cand merg acasa in concediu. Este o vorba " Fie painea cat de rea, tot mai bine-n tara mea ". Eu personal m-am obisnuit aici in Italia, dar simt ca nu e locul meu aici. Am de gand sa mai stau 1 an si ma intorc definitiv in tarisoara mea, 1 an...cand ma gandesc ca mai am de tras inca 1 an...mi se pare o eternitate...am doar 22 de ani si deja am pierdut 2 ani din tineretea mea...2 ani in care nu am facut nimic, nu am stiut nimic decat munca si casa...nici nu ma mai recunosc, nu mai sunt eu...rare sunt momentele in care mai zambesc...si totusi nu sunt singura aici, am venit cu iubitul meu din Romania sa ne facem un viitor, dar este foarte greu si anii trec pe langa noi, iar noi uitam sa mai traim...stim doar munca si casa si totul pentru niste amarati de bani...uneori simt ca ma sufoc, nu mai am aer... Nu vreau sa te descurajez, poate pentru tine va fi diferit, pentru mine insa nu, simt ca nu mai am aer....Romania te iubesc asa cum esti tu si cu bune si cu rele!

    RăspundețiȘtergere
  5. Good look in the future and dont look back:)

    RăspundețiȘtergere